داد و دهش در فرهنگ مزدیسنا

در گاهشماریِ مَزدَیَسنا، ‌"وَرهرام" نام یکی از روزهای خجسته است. در این هنگام از هر ماه، مزدیسنان به نیایشگاه و آدریان رفته، ضمنِ نیایشِ خداوندِ یکتا(اَهورامَزدا) به "داد و دَهِش" نیز می پردازند.

اشوزرتشت همواره پیروانش را به یک پیشی جویی در نیکوکاری سفارش می کند. 
"هر یک از شما ، باید در کردارِ نیک از دیگری پیشی جوید و با این روش، زندگیِ خود را خوش و خرم سازد".. و اینست ماهیتِ میکوکاری و توجه به امر نیک در مزدیسنا.


در این بینش، انسان با پیمودنِ راهِ عرفان بر آن است تا به اهورامزدا نزدیک شود و با همین انگیزه باید برخی از ویژگی های پروردگار را در خود پرورش دهد . یکی از ویژگی های اهورایی ، بخشندگی و داد و دهشِ بی پایان است. از این رو هر فرد نیز با پرداختن به نیکوکاری و داد و دهش، خشنودیِ اهورامزدا و روانِ آفرینش را فراهم خواهد ساخت. 
در پیام اشوزرتشت آمده است : "داد و دهش را که پسندِ اهورامزدا و از نیکوکاری است از نیازمندان دریغ مدارید." 
از دیگرسو، دهش و نیکوکاری در فرهنگ زرتشتی کاری از روی نظم و حساب است زیرا دهِشمَند بایستی کردار نیک خود را برای ارزش آن انجام دهد و باور داشته باشد که این عمل در ساختار آفرینش لازم و تکمیل کننده بخشایش اهورایی است نه برای خودنمایی و رسیدن به مقام و جایگاه مادی.

اما این داد و دهش نیز برای خود فرمولهایی دارد و داد و دهشِ بی منطق نیز درست نمی نماید. در سرودِ " اَشِم وُهُو" که یکی از سرودهای ارزشمندِ اوستا است، انسان باید همراه با نظم اشا که قانونِ خلل ناپذیرِ راستی در هستی است همراه شود و در انجامِ نیکوکاریِ خود تنها به پویندگی و بالندگی ارزش های انسانی چشم داشته باشد. 
از سوی دیگر ، مزدیسنا با دریوزگی و بیکاری مخالف است. او انسان های کاهل و کسانی که توانایی کار و کوشش دارند ولی عادت به تنبلی کرده، ریاضت کشی و گدایی را برگزیده تا از دسترنجِ دیگران بهره مند شوند، نمی پسندد و یکی از روش های نیکوکاری را ایجاد کار برای بیکاران می داند. 
"بیکاران را که اندامِ سالم دارند و تواناییِ انجام کار، به کار وادار سازید." 
"به اندازه یی کار به نیازمندان رسانید تا بیکار و بدکار نمانند."

مهرافزون!

-------------------------------------

:: نوشته هایی که شاید برایتان سودمند باشند:

+ تشتر و اَپوش

/ 8 نظر / 106 بازدید
mohammad

سلام وبلاگتون عاليه !!!! من لينكتون كردم . به من هم يه سر بزنيد.

mohammad

سلام وبلاگتون عاليه !!!! من لينكتون كردم . به من هم يه سر بزنيد.

نوربخش

با سلام؛ تارنمای بسیار زیبا و وزینی دارید. با مطلبی در باب ماهیت اهورامزدا: الهی یا شیطانی؟ به روز هستم و چشم به راه دیدگاه های صاحب نظران و دوستان. همواره موفق باشید و کامروا.

نوربخش

:سلام بیژن گرامی؛ ممنون از حضور و ابراز نظرتان. بنده همواره سعی و عملم بر آن بوده تا حتی الامکان به تک تک نظرات پاسخ داده شود. خوشحال می شوم اگر منت گذارده و اشکالات فاحشِ موجود در نوشتار بنده را به صورتی علمی و مستدل متذکر می شدید تا بنده و مخاطبین عزیز نیز استفاده ببریم. همواره نویسا باشید و مهرافشان.

محمدعلی رضاپور

درودوسپاس،دلایل برتری اسلام بر ادیان اسمانی دیگر(برگرفته از وبلاگ پرسمان کلامی:) 1- اسلام آخرین دین است و همیشه دین آخراز همه جهات بر ادیان پیشینامتیاز وبرتری دارد چون اگر دین بعدی بیایدو مکمل ادیان گذشته نباشد لغوخواهد بود . 2- اسلام منادی توحید در همه ابعاد آن استولی ادیان دیگربه انحراف کشیده شده اندمثل مسیحیت که قائل به تثلیث هستند . 3- تاریخ و شناسنامه دین اسلام کاملا روشناست ؛ در حالی که تاریخ ادیان گذشته کاملا مبهم و تاریک است. 4- معارف اسلام، عمیق و موافق بابراهین عقلی و شرعیت اسلام، گسترده ودر بر دارنده تمامی قوانین مترقی و حقوق انسانی و اجتماعی است؛ در حالی که برخی از معارف ادیان دیگربا براهین عقلی ناسازگار و شریعت آنها بسیارمحدود و فردی است. 5- گزاره‌های دینی متون اسلامی به ویژه قرآن مطابق با واقع است و هرروزه، علوم تجربی و طبیعی از حقانیت آنهاپرده بر می‌دارد و با آنها مطابق است؛ در حالی که گزاره‌های متون ادیان دیگر با علوم و کشفیّات بشر امروز،ناسازگار و غیر قابل جمع است. 6- مَثَل اسلام و ادیان سابق، مَثَل 100و کمتر از آن است یعنی چون که صد آید، نود در پیش ماست؛ البته این بنابر فرضی است که ادیان سا

محمدعلی رضاپور

درودوسپاس،دلایل برتری اسلام بر ادیان اسمانی دیگر(برگرفته از وبلاگ پرسمان کلامی:) 1- اسلام آخرین دین است و همیشه دین آخراز همه جهات بر ادیان پیشینامتیاز وبرتری دارد چون اگر دین بعدی بیایدو مکمل ادیان گذشته نباشد لغوخواهد بود . 2- اسلام منادی توحید در همه ابعاد آن استولی ادیان دیگربه انحراف کشیده شده اندمثل مسیحیت که قائل به تثلیث هستند . 3- تاریخ و شناسنامه دین اسلام کاملا روشناست ؛ در حالی که تاریخ ادیان گذشته کاملا مبهم و تاریک است. 4- معارف اسلام، عمیق و موافق بابراهین عقلی و شرعیت اسلام، گسترده ودر بر دارنده تمامی قوانین مترقی و حقوق انسانی و اجتماعی است؛ در حالی که برخی از معارف ادیان دیگربا براهین عقلی ناسازگار و شریعت آنها بسیارمحدود و فردی است. 5- گزاره‌های دینی متون اسلامی به ویژه قرآن مطابق با واقع است و هرروزه، علوم تجربی و طبیعی از حقانیت آنهاپرده بر می‌دارد و با آنها مطابق است؛ در حالی که گزاره‌های متون ادیان دیگر با علوم و کشفیّات بشر امروز،ناسازگار و غیر قابل جمع است. 6- مَثَل اسلام و ادیان سابق، مَثَل 100و کمتر از آن است یعنی چون که صد آید، نود در پیش ماست؛ البته این بنابر فرضی است که ادیان سا

هادی

1- زرتشت اولین و آخرین پیامبر شرق است. همانظور که مشرق زمین یعنی قاره آسیا مهد تمدن و فرهنگ بشری بر روی زمین است. 2- مذاهب هند و چین و ژاپن هیچکدام دارای پیامبر و کتاب آسمانی نیستند بلکه جملگی مذاهب اساطیری و بدوی و بت پرست هایی هستند که بتدریج تحت الشعاع تعالیم حکیمان و عارفان و مصلحین تکامل یافته اند و همه آنها تحت الشعاع شریعت و حکمت زرتشت قرار داشته اند. 38- زرتشت جامع همه فضائل و کرامات و معجزاتی بود که در همه انبیا و اولیاء و دانشمندان و حکیمان در کتب آسمانی گزارش شده است. او براستی انسان کامل بود. و اینهمه را از نیکی کسب نموده بود. قسمتی از کتاب " سرگذشت علیین (انسان کامل) - زرتشت - استاد علی اکبر خانجانی لینک دانلود : http://dl.ketabkhane-erfani.com/download/ketabha/ensane%20kamele%201.zip وبلاگ " عرفان زندگی " http://erfan-zendegi.blogfa.com/

آرش هخامنش

درود دوست گرامی تارنگار خیلی زیبایی داری بیستی منم از زرتشت و باستان مینویسم خوشنود میشم بهم سر بزنی اگه همراهی همدیگر رو بپیوندیم